Πολλές φορές με απασχολεί το ερώτημα, τι σημαίνει επιστροφή για τους νέους στο χωριό; Είχα την τύχη λοιπόν να συναντήσω τον Κώστα Ρέλλο, νέο, με σπουδές Τοπογράφου Μηχανικού και πλούσια επαγγελματική εμπειρία, ο οποίος αποφάσισε να στραφεί στην οικογενειακή ασχολία με τη μελισσοκομία. Με αφετηρία του το Μαλανδρίνο, τοποθετεί το μέλι σε ράφια επιλεγμένων ντελικατέσσεν καταστημάτων της Ελλάδας, αλλά και του εξωτερικού. Έτσι το ερώτημα αντιστράφηκε και έγινε, πώς μπορείς ξεκινώντας από τον τόπο σου, να παράγεις εκμεταλλευόμενος τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που σου προσφέρει. Η συνάντηση μαζί του είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον.
Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με τη μελισσοκομία;
Ο παππούς μου, ράφτης και πυροσβέστης στο επάγγελμα, ξεκίνησε τη μελισσοκομεία το 1953, για το σπίτι του και για διάθεση σε κάποιους γνωστούς. Αλλά σιγά-σιγά άρχισαν να ζητούν και έτσι οι κυψέλες από 10 έγιναν 100. Το είδε πιο σοβαρά και μαζί με τη γιαγιά μου και τη μητέρα μου ξεκίνησαν την παραγωγή δίνοντας αρκετή ποσότητα μελιού.
Τα μελισσοσμήνοι βρίσκονται στην περιοχή, Ράχες του Δήμου Δελφών, στα 600 μέτρα υψόμετρο, κι είναι μες στα άγρια θυμάρια και 200 μέτρα από το ελατοδάσος της Γκιώνας. Όταν λοιπόν παντρεύτηκε η μητέρα μου, μαζί με τον πατέρα μου, γεωπόνο στο επάγγελμα από τη Λεύκα, το εξέλιξαν ακόμη περισσότερο. Κι εμείς από μικρά παιδιά με τον αδερφό μου ακολουθούσαμε κάθε καλοκαίρι από κοντά, επειδή μας άρεσε, μη χάνοντας ουσιαστικά ποτέ επαφή με το μέλι. Χωρίς να φανταστούμε ποτέ ότι θα ασχοληθούμε επαγγελματικά με αυτό. Εγώ Τοπογράφος Μηχανικός και ο αδερφός μου σπουδάζει γιατρός. Έτσι ήρθαμε κι εμείς 3ης γενιάς μελισσοκόμοι, να το εξελίξουμε ακόμα περισσότερο και εκτός από τους παραδοσιακούς πελάτες που πουλάμε το χύμα μέλι να διαθέσουμε στην αγορά τυποποιημένο μέλι υψηλής ποιότητας σε περιορισμένο αριθμό συσκευασιών.
Πως προέκυψε η τυποποίηση; Σε τι διαφέρει από τον τρόπο που πουλούσατε το μέλι μέχρι τώρα.
Στη νομοθεσία περιγράφεται ότι αν είσαι παραγωγός μπορείς να εμπορεύεσαι το προϊόν σου χωρίς να έχεις περάσει από τυποποιητήριο, αλλά μόνο στην τοπική κοινωνία εντός του νομού. Για να μπορέσεις να πουλήσεις εκτός νομού πρέπει να περάσεις από τυποποιητήριο, που τηρεί συγκεκριμένες υγειονομικές προδιαγραφές, ο αριθμός του οποίου να αναγράφεται στη συσκευασία. Στο Μαλανδρίνο έχουμε ένα παραδοσιακό σπίτι εκεί, του οποίου το ισόγειο έχουμε κάνει εργαστήριο παραγωγής και τυποποίησης μελιού, προδιαγραφών iso. Μπαίνεις μέσα και είναι σαν χειρουργείο. Πήραμε άδεια αριθμού κτηνιατρικής έγκρισης από τον ΕΦΕΤ. Πρώτη εγκατάσταση μελιού στη Φωκίδα και ένα από τα τρία τυποποιητήρια Στερεάς Ελλάδας, εκτός της Αττικής. Για να δεις πόσο πίσω είμαστε, όταν στη Κρήτη και στην Πελοπόννησο υπάρχουν δεκάδες τυποποιητήρια. Έρχονται και μας παίρνουν όλες τις παραγωγές είτε αυτές είναι λάδι, είτε μέλι, μεγάλες ελληνικές και ξένες εταιρίες, τις τυποποιούν και τα πωλούν σαν δικά τους.
Ποια είναι τα επόμενα βήματα; Πώς προωθείς το μέλι, εκτός της τοπικής αγοράς;
Η προσπάθεια μας έχει μόλις ένα χρόνο, προσωπικά παρουσιάζω το προϊόν μου σε καταστήματα ντελικατέσσεν. Κλείνω ραντεβού με τον επιχειρηματία και του παρουσιάζω το προϊόν μου. Είμαι ταυτόχρονα παραγωγός, τυποποιητής και πωλητής. Μπήκαμε μέσα σε ένα χρόνο μέσα σε 10 μαγαζιά σε Αράχωβα, Δελφούς, Αθήνα και Σαντορίνη. Όταν έχεις ένα συνδυασμό ποιότητας, συσκευασίας και μπορείς να υποστηρίξεις το προϊόν σου έχεις τα εφόδια για να μπεις στην αγορά αυτή. Αλλά και μαζί με άλλους τρεις συσκευαστές: λάδι Πύθειον από το Σερνικάκι, το τσίπουρο «Ρακαριό του Σάλωνα», τη Σαπουνοποιία Ιτέας και με τη βοήθεια του Επιμελητηρίου της Άμφισσας κάνουμε από κοινού προσπάθειες. Υπό την κοινή ονομασία «δελφικά προϊόντα» το καλοκαίρι, και σε συνεργασία με το Delphi Beach Hotel, ξενοδοχείο στην Ερατεινή, τοποθετήσαμε τα προϊόντα μας τα οποία έγιναν ανάρπαστα από Γάλλους και Πολωνούς τουρίστες. Επόμενος στόχος μας είναι η ερχόμενη Food Expo, έκθεση τροφίμων στα Σπάτα, η μεγαλύτερη στα Βαλκάνια.
Τι κάνει το μέλι σας και ξεχωρίζει ;
Έχουμε τρεις συσκευασίες. Η πρώτη και βραβευμένη μας συσκευασία «Σπάνια φυσική συνύπαρξη ελάτης με θυμάρι» συσκευάστηκε σε 1000 αριθμημένες συσκευασίες των 250γρ. Το μέλι που κυκλοφορεί στην ελληνική αγορά είναι συνήθως αμιγείς ποικιλίες ελάτης, θυμαριού, πορτοκαλιού, ασφάκας και ρυκιού. Εκεί λόγω της ιδιαίτερης βιοποικιλότητας, όταν κάνουμε το πρώτο τρύγο, το θυμάρι δεν έχει ανοίξει ακόμα, έχει ανοίξει μόνο ο έλατος και αγριοβότανα. Όταν ανοίξει το θυμάρι και δεν έχει «στρίψει» o έλατος, δηλαδή τυγχάνει να ευδοκιμούν ταυτόχρονα, τότε η μέλισσα πηγαίνει και στα δύο. Έτσι παράγεται η κωδική ονομασία «Σπάνια φυσική συνύπαρξη ελάτης με θυμάρι» γεγονός που πιστοποιείται από χημικές αναλύσεις.
Επιπλέον βραβευτήκαμε από το μεγαλύτερο διαγωνισμό τροφίμων και ποτών που γίνεται στο Λονδίνο και πήραμε, το χρυσό αστέρι «Great Taste 2015». Αυτό παίζει τεράστιο ρόλο στο εξωτερικό για την αναγνωρισιμότητα του προϊόντος. Μάλιστα ονομάζονται και όσκαρ της γεύσης. Εκεί οι κριτές δεν βλέπουν την ετικέτα του προϊόντος, τα δοκιμάζουν τυφλά. Και αναδείχτηκε μες τα καλύτερα προϊόντα παγκοσμίως.
Η αναγνωρισμένη ποιότητα και ο σχεδιασμός μιας ωραίας συσκευασίας δίνει προστιθέμενη αξία στο μέλι πουλώντας το σε πολλαπλάσια τιμή σε σχέση με το χύμα μέλι. Είμαστε σε ένα μέρος ιστορικό και θέλαμε να εκμεταλλευτούμε, με την καλή έννοια, το όνομα Δελφοί και δελφικά προϊόντα, ώστε να βγάλουμε και προς τα έξω τον πλούτο που έχουμε στην περιοχή μας. Έτσι σχεδιάσαμε τη συσκευασία μας εμπνεόμενοι από τα δελφικά παραγγέλματα και τα «ανάστροφα Ε», αναπαράσταση στον πρόναο του ναού του Απόλλωνα στους Δελφούς.
Κατά πόσο η επιστροφή στον πρωτογενή τομέα των νέων ανθρώπων είναι εφικτή;
Αν έχει κάποιος τομέας μέλλον στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια είναι ο πρωτογενής τομέας μαζί με την μεταποίηση και τον τουρισμό. Μπορείς να στηριχτείς στο εξωτερικό και να μην έχεις άμεση σχέση με την οικονομία της Ελλάδας. Αυτός είναι και ο σκοπός ο δικός μας, ήδη έχουμε στείλει κάποια προϊόντα και προσπαθούμε να δικτυωθούμε και εκτός Ελλάδας. Από το μηδέν είναι δύσκολο να ξεκινήσει κάποιος, θα πρέπει να μπει ίσως σε κάποιο πρόγραμμα χρηματοδότησης. Επίσης πρέπει να υπάρξει και θεωρητική κατάρτιση, να πάρει από κοντά κάποιον άλλο παραγωγό, να μάθει τεχνικές. Δυστυχώς οι περισσότεροι που μιλάω και νέοι άνθρωποι το υπολογίζουν καθαρά μαθηματικά, από θέμα κέρδους. Για παράδειγμα η κυψέλη βγάζει 10 κιλά μέλι, πουλάω π.χ. 10 ευρώ το κιλό, άρα με μία κυψέλη βγάζω 100 ευρώ. Αυτό είναι τελείως λάθος, δε θα μπορέσεις αν είσαι άπειρος, να ανταπεξέλθεις σε ένα μεγάλο αριθμό μελισσιών. Είναι ένα βήμα που πρέπει να γίνει υπό προϋποθέσεις και βασικά να σου αρέσει, ώστε να το εξελίξεις παραπάνω.
Ευχόμαστε το «ΜΕΛΛΗΝ» να ταξιδέψει σ’ όλον τον κόσμο, να ευφραίνει τους ουρανίσκους και να εκπροσωπήσει επάξια τον τόπο και την ιστορία του.
Μπάκας Αριστείδης
ΥΓ1: Περισσότερες πληροφορίες για το μέλι στον ιστότοπο: www.mellin.gr
ΥΓ2: Η εφημερίδα «Πρώτο θέμα» εξήρε την προσπάθεια με ολοσέλιδο άρθρο στις 30/8/2015
ΥΓ2: Η εφημερίδα «Πρώτο θέμα» εξήρε την προσπάθεια με ολοσέλιδο άρθρο στις 30/8/2015
Πηγή: Η φωνή της Πεντάπολης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.