Κυριακή 17 Μαρτίου 2019

Στους πρόποδες των Βαρδουσίων

 ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Όταν μικρός ακόμα έτρεχα κοντά στη γιαγιά μου - μητέρα του πατέρα μου - και έπεφτα στα πόδια της να μου διηγηθεί "τις νεράϊδες", "τις Λάμιες", τα "στοιχειά" και τους "καλικάτζαρους", κρυφά μία επιθυμία με βασάνιζε. Ήθελα, όταν μεγαλώσω, να συγκεντρώσω όλες τις διηγήσεις της, καιθώς και κάθε τι που από αιώνες έγινε πιστευτό στη μικρή κοινωνία του χωριού μου, το παλαιό "Λούτσοβο", και τώρα ονομαζόμενο Κόκκινος της επαρχίας Δωρίδας.
Πολλές φορές επιχείρησα να αρχίσω την συλλογή όλων των λαογραφικών στοιχείων του χωριού, διότι ανέκαθεν πίστευα ότι αυτά αποτελούν ανεκτίμητο θησαυρό για τις μέλλουσες γενιές.
Πάντα, όμως, ανέβαλα την προσπάθειά μου, διότι διαπίστωνα έλλειψη καταρτίσεως.
Με τη φοίτησή μου όμως στο Διδασκαλείο Δημοτικής Εκπαίδευσης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, αφού άκουσα για δύο έτη τις παραδόσεις του κ. Γ. Σπυριδάκη, καθηγητή της Λαογραφίας του ως άνω Πανεπιστημίου της Φιλοσοφικής σχολής, είχα προβεί σε μία πρώτη λαογραφική συλλογή του χωριού μου, επιφυλασσόμενος κάποτε να προβώ στην επιστημονική επεξεργασία όλων αυτών.

Αθήνα 15η Ιουνίου 1969
Γ.Δ.Ανέστος
Μετεκπεδαυόμενος δάσκαλος
Βον έτος



Η παρούσα εργασία αφιερώνεται στη γιαγιά μου Κρυστάλλω (1862-1958), που με δίδαξε με έργα και λόγια να αγαπώ τον τόπο μου και τους ανθρώπους του

Ιστορική - Λαογραφική μελέτη του χωριού Κοκκίνου (Λουτσόβου) Δωρίδας

Ο εκλεκτός συγχωριανός μας, ο δάσκαλος Γιώργος Ανέστος του Δημητρίου, μας εξέπληξε ευχάριστα με το βιβλίο του "ΣΤΟΥΣ ΠΡΟΠΟΔΕΣ ΤΩΝ ΒΑΡΔΟΥΣΙΩΝ" που πρόσφατα εκδόθηκε από τις εκδόσεις Κουλτούρα .
Το βιβλίο του είναι μια ιστορική - λαογραφική μελέτη του χωριού Κόκκινου (Λουτσόβου) Δωρίδας Με γλαφυρό τρόπο και με ιστορική τεκμηρίωση όπου  αυτό ήταν δυνατό ταξιδεύει στο χρόνο και μεταφέρει εικόνες και γεγονότα από την εποχή των Πελασγών και των προελλήνων μέχρι το σήμερα 
Βέβαια η ιστορική αναδρομή αγγίζει όλη την ευρύτερη περιοχή της Δωρίδας και από αυτή την πλευρά είναι ένα βιβλίο που ενδιαφέρει όλους τους συμπατριώτες μας Δωριείς .
Σημαντικό τμήμα του βιβλίου καταλαμβάνει η λαογραφική συλλογή για το χωριό μας  που εκπόνησε το 1969 ο κος Γ Ανέστος όταν ήταν μετεκπαιδευόμενος δάσκαλος.
Για τη εξαίρετη αυτή εργασία βραβεύτηκε το 1971 από την Ακαδημία Αθηνών .
Το λαογραφικό αυτό πόνημα είναι υψίστης σπουδαιότητας για την περιοχή μας. Έχοντας μαθητεύσει στον σπουδαίο λαογράφο καθηγητή της φιλοσοφικής σχολής Αθηνών Γ Σπυριδάκη , ο συγγραφέας καταγράφει με επιστημονικό τρόπο τα λαογραφικά του χωριού μας και συνεχίζει την παράδοση του τόπου μας να βγάζει σπουδαίους λαογράφους.
Μην ξεχνάμε τον μέγιστο των λαογράφων μας τον, εξ Αρτοτίνης ορμώμενο, Δ. Λουκόπουλο. 
Θερμά συγχαρητήρια στον δάσκαλο Γιώργο Ανέστο για το εκλεκτό αυτό πόνημα και είμαστε περήφανοι που είναι συγχωριανός μας!!!
προτροπή:  να προμηθευτούμε όλοι το βιβλίο και να το διαβάσουμε..

Κ. Γ. Μ



Σάββατο 16 Μαρτίου 2019

Με νοσταλγία

της Νεφέλης Αθανίτη

Kάθε φόρα που φτάνουμε στο χωριό νομίζω δύο πράγματα θέλουμε όλοι. Πρώτον να ακούσουμε την ησυχία του βουνού (αν και η ησυχία δεν ακούγεται) και δεύτερον να αναπνεύσουμε καθαρό αέρα, με την χαρακτηριστική μυρωδιά του ελάτου. Αυτά τα δύο χαρακτηριστικά του βουνού αδιαμφισβήτητα λείπουν από κάθε πόλη, είτε μικρή είτε μεγάλη από κάθε αστικό κέντρο είτε πρωτεύουσα είτε κωμόπολη και έχουμε μάθει να ζούμε χωρίς ησυχία και χωρίς καθαρό αέρα ενώ συνεχώς τα αναζητάμε. Πως όμως εξηγείται ότι οι παππούδες μας που γεννήθηκαν σε χωρία τα οποία έσφυζαν από ζωή, με κάπως λιγότερη ησυχία τότε αλλά μπόλικο καθαρό αέρα τώρα να ζουν μακριά από αυτά; Με μια σύντομη ματιά στο παρελθόν το ερώτημα γίνεται ρητορικό.
Κατά την μεταπολεμική περίοδο η Ελλάδα υπέστη τεράστιες πληθυσμιακές μεταβολές αφού η οικονομική κατάσταση στην περιφέρεια ήταν με αισθητή διαφορά χειρότερη από τα μέχρι τότε αστικά κέντρα. Οι άνθρωποι όλων των ηλικιών προτιμούσαν να αφήσουν τον τόπο γέννησής τους, στην επαρχία και να προσπαθήσουν να δοκιμάσουν τις αντοχές τους, προσαρμόζοντας την ζωή τους σε μια μεγαλούπολη που ήταν πόλος έλξης με σαφώς περισσότερες ευκαιρίες εργασίας και κυρίως δυνατότητα εργασίας για όλους.

Παλιό σπίτι στην Αρτοτίνα
 
Κάτι τέτοιο υλοποιήθηκε με επιτυχία αφού όσο αυξανόταν ο αριθμός των πόλεων τόσο δημιουργούταν η ανάγκη για νέα εργατικά χέρια. Αλλά ήταν στα αλήθεια επιτυχία;
Με το πέρασμα του χρόνου και ενώ οι δεκαετίες περνούσαν τα άτομα που μεγάλωσαν και τα περισσότερα από αυτά γεννήθηκαν σε μικρά παραδοσιακά χωρία της επαρχίας αποκτούσαν όλο και πιο μακρινούς δεσμούς με την γενέτειρά τους. Συνολικά, από το 1920 έως το 2000 το ποσοστό του αστικού πληθυσμού αυξήθηκε από 23% σε 73% ενώ το ποσοστό του αγροτικού πληθυσμού μειώθηκε από 62% σε 27%.
Το ερώτημα τίθεται στην σημερινή κατάσταση. Τα περισσότερα χωριά της χώρας (όπως και η Αρτοτίνα μας) διαθέτουν στην «πλάτη τους» μια μακρά ιστορία, κάποιες φορές ένδοξη, σπουδαία, λυπητερή, ιστορίες περηφάνιας ή και πικρίας που έζησαν οι παππούδες μας ή και οι ακόμα παλαιότερες γενναίες αναλόγως το μέρος, γιατί από ιστορία άλλο τίποτα αυτή η χώρα…
Το μόνο που περηφανευόμαστε πλέον είναι η ιστορία των χωρίων μας υπό το πρίσμα της παράδοσης, με την παράδοση να αποτελεί ένα πνευματικό και ανθρώπινο σύνδεσμο μέσα στην ιστορική διάρκεια και μέσα στο παρόν, που σε τελευταία ανάλυση μια κοινή παράδοση διαμορφώνει μια ομαδική συνείδηση, και αυτή η κοινή συνείδηση δίνει αυτή την γοητευτική πνοή στα χωρία. Έχουμε όλοι οι απόγονοι αυτών των μικρών οικισμών ένα κοινό χαρακτηριστικό, ένα κοινό παρονομαστή που είναι η αγάπη και η νοσταλγία μας για το χωρίο μας, το όποιο κανείς βαθιά μέσα του δεν το αγαπάει ούτε για τη γραφικότητά του ούτε για την ομορφιά του αλλά για τα συναισθήματα που προκαλούνται στον καθένα όταν βρίσκεται στο χωρίο, για αυτή την ξεγνοιασιά.
Και για να είμαστε ειλικρινείς, οι άνθρωποι κάνουν το μέρος και όχι το μέρους τους ανθρώπους.

Πηγή: Εφημερίδα ΑΡΤΟΤΙΝΑ ΑΦ 136 Οκτώβριος - Νοέμβριος - Δεκέμβριος 2018

Πέμπτη 14 Μαρτίου 2019

Πότε ιδρύθηκαν οι Σύλλογοι - Μέλη της Ομοσπονδίας

Μέσα από την διαρκή σχέση του ιστοχώρου μας "Ορεινή Δωρίδα", με τους Συλλόγους-Μέλη της Ομοσπονδίας, έχουμε συλλέξει και δημοσιοποιήσει πολλά στοιχεία όσον αφορά την ιστορία των Συλλόγων και των χωριών μας βέβαια. 
 
Θέλοντας να δούμε σε ποια περίοδο ξεκίνησε η λειτουργία των περισσότερων Συλλόγων, συγκεντρώσαμε για τους περισσότερους τα έτη ίδρυσής τους. Βρήκαμε λοιπόν πως μέσα σε λίγα μόλις χρόνια (1934-1940) 5 Σύλλογοι ξεκίνησαν προπολεμικάτην λειτουργία τους, με παλαιότερο τον Σύλλογο του Αλποχωρίου. Ακολούθησε ο Δάφνος, το Διχώρι, η Πενταγιού και η Κερασιά.

1934 - Σύλλογος Αλποχωριτών Δωρίδας «Η ΠΡΟΟΔΟΣ»

1935 - Ένωση Δαφνέων Δωρίδας 
1936 - Σύλλογος Διχωριτών Δωρίδας "Η Αγία Παρασκευή"
1937 - Σύλλογος Πενταγιωτών

1940 - Σύλλογος Κερασιωτών Δωρίδας 

Ακολούθησαν τα χρόνια της κατοχής και του εμφυλίου και στη συνέχεια ιδρύθηκαν οι Σύλλογοι της Αρτοτίνας και του Κροκυλείου. Ακολούθησαν την δεκαετία του '50 οι Σύλλογοι από τα χωριά Κονιάκος, Κουπάκι, Κόκκινος και Ψηλού Χωριού.


1948 - Σύλλογος Αρτοτινών «Ο ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΙΑΚΟΣ»

1950 - Σύλλογος Κροκυλιωτών "Ο Μακρυγιάννης"
1955 - Αδελφότης Κονιακιωτών Δωρίδος "Ο Άγιος Γεώργιος"1956 - Σύλλογος Κουπακιωτών Φωκίδας "Άγιος Γεώργιος"
1959 - Ένωσης Κοκκινιωτών Δωρίδος
1960 - Σύλλογος Υψηλοχωριτών



Αρκετά νεότεροι είναι οι Σύλλογοι Κριατσιωτών και Κλήματος που ιδρύθηκαν την δεκαετία του '70.

1970 - Πολιτιστικός Σύλλογος Κριατσιωτών Δωρίδος "Η Επιστροφή"
1977 - Σύλλογος Κληματιωτών Υαίας Δωρίδας "ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ"


Δεν έχουμε προς το παρών ακόμα στοιχεία για το έτος ίδρυσης, των παρακάτω Συλλόγων:


Πολιτιστικός Σύλλογος Διακοπίου Δωρίδας
Σύλλογος Ζωριανιτών Δωρίδας "Ο Άγιος Νικόλαος"
Σύλλογος το Νέον Κάλλιον Δωρίδος
Σύλλογος Περιβολιωτών Δωρίδος
Σύλλογος Τριστενιωτών Δωρίδος


Η ανάρτηση θα ενημερώνεται με τυχόν νεότερα στοιχεία που θα συγκεντρωθούν.

Τρίτη 12 Μαρτίου 2019

Κτηματολόγιο: Τι κάνουμε όταν δεν έχουμε συμβόλαιο, αποδοχή κληρονομιάς, διαθήκη κλπ


Ενα από τα βασικά στοιχεία της δήλωσης ακινήτου στο Κτηματολόγιο είναι η κατάθεση νόμιμου τίτλου ιδιοκτησίας, δηλαδή συμβόλαιο. Πολλοί όμως είναι οι ιδιοκτήτες ακινήτων, κυρίως στα χωριά, που δεν έχουν συμβόλαια για να αποδείξουν την ιδιοκτησία τους στο κτηματολόγιο και φοβούνται μήπως χάσουν την περιουσία τους. Ιδιοκτήτες τέτοιων ακινήτων νέμονται και κατέχουν τα ακίνητά τους στα λόγια. Αυτό συμβαίνει σε πολλές περιοχές της Ελλάδας και κυρίως σε ορεινά χωριά, αλλά και σε νησιωτικές περιοχές, που λόγω των πολέμων, του εμφυλίου, της μετανάστευσης και του εθιμικού δικαίου που ίσχυε, οι κάτοικοι μεταβίβαζαν τις ιδιοκτησίες τους, μέσω προφορικών συμφωνιών και μέσω προφορικής διανομής των κληρονομούμενων ιδιοκτησιών, χωρίς τη σύνταξη συμβολαίου. Ετσι πολλοί ιδιοκτήτες προβληματίζονται πώς θα δηλώσουν τη περιουσία τους στο Κτηματολόγιο, γιατί δεν γνωρίζουν ακριβώς ποια είναι τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, που πρέπει να συγκεντρώσουν για να κατοχυρώσουν την ιδιοκτησία τους.


    Πώς δηλώνω το ακίνητό μου, για τα οποίο δεν έχω συμβόλαιο;


Σε αυτήν την περίπτωση δηλώνετε το δικαίωμά σας, προσκομίζοντας στο κτηματολόγιο απαραίτητα τοπογραφικό διάγραμμα, καθώς και κάθε δυνατό έγγραφο προς απόδειξη της εικοσαετούς κτήσης του δικαιώματός σας, όπως:

α) δηλώσεις ενώπιον Δημόσιων Αρχών, ιδίως φορολογικών, όπως, λ.χ. δηλώσεις στο Ε9 της φορολογικής δήλωσης,

β) συμβολαιογραφικό προσύμφωνο μεταβίβασης ακινήτου, στο οποίο βεβαιώνεται η παράδοση της νομής στον εκ του προσυμφώνου δικαιούχο,

γ) συμβόλαιο όμορων ιδιοκτητών που αναφέρουν τον δηλούντα ως κύριο του δηλούμενου ακινήτου,

δ) πράξη αναγνώρισης ορίων,

ε) μισθωτήρια που εμφανίζουν ως εκμισθωτή τον δηλούντα, εφόσον φέρουν βέβαιη χρονολογία,

στ) υποθήκες και εν γένει βάρη που έχουν συσταθεί στο ακίνητο για το οποίο δηλώνεται ως λόγος κτήσεως η χρησικτησία,

ζ) έγγραφα χορήγησης επιδότησης στον δηλούντα (π.χ. ΟΣΔΕ), από τα οποία προκύπτει ότι αυτός αντιμετωπίστηκε ως κύριος του ακινήτου στο οποίο αφορά η δήλωση,

η) αποδείξεις καταβολής τελών πάσης φύσεως που βαρύνουν τον δικαιούχο του ακινήτου στο όνομα του δηλούντος,

θ) αποδείξεις Δ.Ε.Η., Ο.Τ.Ε., εταιρειών ύδρευσης κ.λπ. προς τον δηλούντα,

ι) αποδείξεις καταβολής αμοιβής σε εργολάβο που περιέφραξε το ακίνητο ή ενδεχομένως για άλλες εργασίες, εφόσον είναι διάτρητες ή πάντως δεν αμφισβητείται η χρονολογία τους,

κ) παλαιά τοπογραφικά διαγράμματα που συντάχθηκαν με εντολή του δηλούντος και τα οποία τον αναφέρουν ως δικαιούχο,

λ) βεβαιώσεις δημάρχου για τα δικαιώματα επί του ακινήτου του δηλούντος ή και των προκατόχων του ή την άσκηση νομής επ’ αυτού για χρονικό διάστημα τουλάχιστον μιας εικοσαετίας,

μ) οικοδομική άδεια στο όνομα του δηλούντος,

ν) έγγραφο επιβολής στον δηλούντα προστίμου λόγω πολεοδομικών παραβάσεων,

ξ) παλαιό (20ετίας) ιδιωτικό συμφωνητικό (π.χ. πώλησης ή διανομής) που αναφέρει το δηλούντα ως κύριο του ακινήτου,

ο) ένορκες βεβαιώσεις με το ως άνω περιεχόμενο.

 

    Δεν έχω κάνει αποδοχή κληρονομιάς για την περιουσία του πατέρα μου, που κατείχε με συμβόλαια. Τι θα καταθέσω;


Σε περίπτωση που ως κληρονόμος δεν έχετε προβεί στην αποδοχή της κληρονομιάς του θανόντος, θα πρέπει να υποβάλετε στο Κτηματολόγιο τα εξής:

α) Τους τίτλους ιδιοκτησίας των ακινήτων του κληρονομούμενου

β) Ληξιαρχική πράξη θανάτου του

γ) Αντίγραφο της δημοσιευμένης διαθήκης ή δικαστική απόφαση με την οποία αυτή κηρύχθηκε κύρια, εάν πρόκειται για ιδιόγραφη διαθήκη

δ) Πιστοποιητικό περί μη δημοσιεύσεως άλλης διαθήκης και

ε) Πιστοποιητικό περί μη αποποιήσεως της κληρονομιάς.

    Στη διαθήκη που άφησε ο πατέρας μου αναγράφονται και κάποια χωράφια, για τα οποία όμως ο ίδιος δεν είχε συμβόλαια. Τα δηλώνω;


Ναι, τα δηλώνετε και αυτά, αρκεί να ξέρετε τη θέση τους, για να μπορείτε να τα εντοπίσετε στη συνέχεια στον χάρτη του κτηματολογίου.

Στην περίπτωση αυτή όμως, επειδή δεν υπάρχουν τίτλοι ιδιοκτησίας για το ακίνητο, θα πρέπει να προσκομιστούν τουλάχιστον δύο έγγραφα από τα οποία να προκύπτει ότι ο πατέρας σας ασκούσε πράξεις νομής επί 20ετία στα ακίνητα, όπως: δηλώσεις ΟΣΔΕ, αποδείξεις ΔΕΗ – ΟΤΕ, οικοδομική άδεια ή και ένορκες βεβαιώσεις.

Προτού υποβάλλετε τα δικαιολογητικά στο κτηματολόγιο, καλό θα ήταν να συντάξετε τοπογραφικά διαγράμματα των ακινήτων για τον ορθότερο εντοπισμό τους. Τα δικαιολογητικά που θα καταθέσετε επιπλέον των τοπογραφικών διαγραμμάτων είναι τα εξής:

α) Ληξιαρχική πράξη θανάτου του κληρονομούμενου

β) Αντίγραφο της δημοσιευμένης διαθήκης ή δικαστική απόφαση με την οποία αυτή κηρύχθηκε κύρια, εάν πρόκειται για ιδιόγραφη διαθήκη

γ) Πιστοποιητικό περί μη δημοσιεύσεως άλλης διαθήκης και

δ) Πιστοποιητικό περί μη αποποιήσεως της κληρονομιάς

ε) Αποδεικτικά στοιχεία νομής του ακινήτου

Σ’ αυτή τη περίπτωση, θα πρέπει να προηγηθεί και ο έλεγχος στο δασικό χάρτη της περιοχής, εφόσον έχει γίνει ανάρτηση του, για να διαπιστωθεί ο μη δασικός χαρακτήρας των ακινήτων.

    Εχω ένα σπίτι στο χωριό, ως κληρονόμος κατά ένα ποσοστό μαζί με άλλους συγγενείς, χωρίς διαθήκη, για το οποίο δεν υπάρχουν συμβόλαια. Τι γίνεται σ’ αυτή τη περίπτωση;


Καταρχήν κάθε κληρονόμος δηλώνει το μερίδιό του (ποσοστό δικαιώματος επί τοις εκατό ή σε κλάσμα) στο ακίνητο που έχει κληρονομήσει ακόμα κι αν δεν υπάρχει διαθήκη. Κατά τα άλλα ισχύουν ό,τι και στην προηγούμενη περίπτωση.

    Στην περίπτωση που έχω από διαθήκη τμήμα κάθετης ή οριζόντιας ιδιοκτησίας και δεν έχω κάνει αποδοχή κληρονομιάς τι κάνω;


Και σε αυτήν τη περίπτωση ο κάθε ιδιοκτήτης δηλώνει το δικαίωμά του επί της οριζόντιας ή κάθετης ιδιοκτησίας (π.χ. το σπίτι του σε ένα οικόπεδο ή το διαμέρισμα). Σε περίπτωση που το δικαίωμα κυριότητος, αποκτήθηκε με εξ αδιαθέτου διαδοχή (δηλαδή χωρίς διαθήκη) και χωρίς να έχει γίνει αποδοχή κληρονομιάς και σε αυτή τη περίπτωση δηλώνεται κανονικά.

Θα πρέπει να καταθέσετε στο κτηματολόγιο τα εξής:

α) Τη ληξιαρχική πράξη θανάτου.

β) Το πιστοποιητικό των πλησιεστέρων συγγενών

γ) Πιστοποιητικό περί μη δημοσιεύσεως διαθήκης

δ) Πιστοποιητικό περί μη αποποιήσεως της κληρονομιάς

ε) Ε9 και όποιο άλλο στοιχείο π.χ. λογαριασμός ΔΕΗ.

    Εγώ δεν έχω συμβόλαιο, αλλά προσύμφωνο. Θα το δεχθούν στο κτηματολόγιο;


Το προσύμφωνο είναι πράξη μη μεταγράψιμη στο Υποθηκοφυλακείο και συνεπώς δεν σας κατοχυρώνει ότι κατέχετε τίτλο ιδιοκτησίας του ακινήτου. Εάν ο παρέχων - πωλητής βρίσκεται στη ζωή, καλό είναι να υπογράψετε και το τελικό συμβόλαιο και να το καταθέσετε στο κτηματολόγιο. Αν όμως έχουν συμπληρωθεί 20 χρόνια από την υπογραφή του προσυμφώνου και κατέχετε το ακίνητο και ενδεχομένως ο πωλητής να μην βρίσκεται στη ζωή, τότε μπορείτε να δηλώσετε το ακίνητο, ως κύριος με βάση την έκτακτη χρησικτησία. Σε αυτή τη περίπτωση θα προσκομίσετε το προσύμφωνο, ως αποδεικτικό της άσκησης χρησικτησίας.

    Δεν έχω συμβόλαιο για το χωράφι που καλλιεργώ, αλλά δεν μπορώ να συγκεντρώσω τα δικαιολογητικά που απαιτούνται και αποδεικνύουν τη χρησικτησία μου, για διάρκεια 20 χρόνων. Το δηλώνω;


Εσείς θα κάνετε δήλωση ιδιοκτησίας στο κτηματολόγιο, συγκεντρώνοντας όσα περισσότερα δικαιολογητικά μπορείτε. Για παράδειγμα θα πρέπει να καταθέσετε αντίγραφα Ε9, Τοπογραφικό Διάγραμμα κ.ά. Το αρμόδιο τμήμα της κτηματογράφησης, θα επεξεργαστεί τα στοιχεία που θα υποβάλετε, προκειμένου να ελέγξει αναφορά έκταση του Δημοσίου ή άλλων ιδιοκτητών, που ενδεχομένως έχουν τίτλο ιδιοκτησίας.


    Δεν έχω συμβόλαιο, αλλά το οικόπεδο βρίσκεται σε περιοχή πράξης εφαρμογής, που συντάχθηκε το 1993 και στον πίνακα της πράξης αναγράφομαι εγώ ως ιδιοκτήτης. Είμαι εντάξει για το κτηματολόγιο;


Ο πίνακας πράξης εφαρμογής, δεν αποτελεί τίτλο ιδιοκτησίας. Μάλιστα σε περίπτωση που στον πίνακα γράφεται μόνο το ονοματεπώνυμο του ιδιοκτήτη, απαιτείται να γίνει η συμπλήρωση του με τα πλήρη στοιχεία του ιδιοκτήτη συμπεριλαμβανομένου και του αριθμού της συμβολαιογραφικής πράξης του οικοπέδου. Για τη διόρθωση της πράξης εφαρμογής, εκδίδεται διοικητική πράξη, που υπογράφεται από τον περιφερειάρχη. Η Πράξη Εφαρμογής όμως είναι πολύ «ισχυρό χαρτί» και μαζί με άλλα αποδεικτικά στοιχεία, θα την καταθέσετε στο Κτηματολόγιο, για να αποδείξετε το δικαίωμα σας στο ακίνητο έστω και χωρίς συμβόλαιο.


    Εχω παλιούς γείτονες, που μπορούν να μαρτυρήσουν ότι το οικόπεδο που έχω χωρίς συμβόλαιο, μου ανήκει. Δεν είμαι «καλυμμένος»;


Η ένορκη βεβαίωση ενώπιον του συμβολαιογράφου δεν αποτελεί τίτλο κυριότητας. Μπορούν όμως, οι ένορκες βεβαιώσεις να χρησιμοποιηθούν για την απόδειξη χρησικτησίας μαζί με άλλα δικαιολογητικά π.χ. Ε9, λογαριασμό νερού κ. ά. και να αποδείξετε το δικαίωμα σας στο ακίνητο, χωρίς συμβόλαιο στο Κτηματολόγιο.

Της Γραμματής Μπακλατσή, 
Τοπογράφου - Πολεοδόμου Μηχανικού
baklatsi@yahoo.gr



Σχετικές αναρτήσεις:

Δευτέρα 11 Μαρτίου 2019

700 άτομα από την Ορεινή Δωρίδα εξετάστηκαν από τις Ιατρικές κινητές μονάδες

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες των Ιατρικών Κινητών Μονάδων στο Λιδωρίκι

Έκλεισε ο κύκλος των εργασιών των Ιατρικών Κινητών Μονάδων στο Λιδωρίκι. Μέσα σε τρεις ημέρες περίπου 700 άνθρωποι απομακρυσμένων ορεινών χωριών είχαν την ευκαιρία να εξεταστούν από γιατρούς 15 ειδικοτήτων περίπου.

Όμως η δράση τους δεν σταμάτησε εκεί. Παράλληλα με τη λειτουργία των ιατρείων (από τις 9.00 π.μ. έως τις 6.00 μ.μ.) υλοποιήθηκαν παράλληλες ενημερωτικές ομιλίες σε ενήλικες και μαθητές σχετικά με θέματα υγιεινής, διατροφής, έγκαιρης διάγνωσης μαθησιακών δυσκολιών καθώς και μαθήματα πρώτων βοηθειών. 


Η ομάδα «Αναγέννηση και Πρόοδος» διοργάνωσε  ποικίλες αθλητικές δραστηριότητες για τα παιδιά, στο χώρο του προαυλίου των σχολείων Λιδωρικίου, αξιολόγησε βασικές κινητικές δεξιότητες στο πλαίσιο του προγράμματος «Παίξε, Γυμνάσου και Αποφάσισε τι σου Αρέσει» ενώ παρείχε διατροφολογική αξιολόγηση, συμβουλευτική καθοδήγηση των παιδιών και παρακολούθηση του επιπέδου ενυδάτωσης.

Ευχαριστούμε θερμά το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) που είναι ο αποκλειστικός δωρητής του προγράμματος, την Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία « Αναγέννηση & Πρόοδος», την Ανώνυμη Εταιρεία Μονάδων υγείας (ΑΕΜΥ), τους γιατρούς, το νοσηλευτικό προσωπικό το τεχνικό προσωπικό, τους φοιτητές της ιατρικής σχολής και όλους όσοι συνέβαλαν στην πραγματοποίηση των ανωτέρω δράσεων που άφησαν για μερικές ημέρες τις υποχρεώσεις τους, επισκέφθηκαν το Λιδωρίκι και έγιναν για τρεις μέρες οι φύλακες άγγελοι των κατοίκων.


Ο Δήμος μας, έχει χρέος να συνεισφέρει με κάθε δυνατό μέσο, αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα συνεργασίας με Μη κυβερνητικές Οργανώσεις και λοιπούς Φορείς προς όφελος των δημοτών του και ιδιαίτερα εκείνων που  ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.


Κυριακή 10 Μαρτίου 2019

Απόκριες και Καθαρά Δευτέρα στην Αρτοτίνα

Οι Απόκριες στην Αρτοτίνα γιορτάζονταν σύμφωνα με τα πανελλήνια έθιμα, με δύο, ίσως, ιδιετερότητες: η μία είναι ότι η ομάδα των μασκαράδων ήταν συγκροτημένη με τρόπο που να "παίζει" αναπαράσταση του γάμου. Τα κύρια μασκαρεμένα πρόσωπα ήταν ο "γαπρός", η "νύφη" και ο "παπάς". Η δεύτερη είναι ότι την Καθαρή Δευτέρα, με τις φωτιές που ανάβοντας, καιγόταν ο "κάλαβρος".

Αρτοτίνα 1950-55
 
Οι μασκαράδες ντύνονταν την Κυριακή το βράδυ και ξεκινούσαν από την πλατεία. Μπροστά πήγαιναν τα όργανα και πίσω ακολουθούσαν οι ντυμένοι μασκαράδες. Γύριζαν από σπίτι σε σπίτι και μάζευαν και την υπόλοιπη παρέα. Στο έθιμο αυτό λάμβαναν μέρος μόνο οι άντρες. Μετά όλοι μαζί κατέληγαν στα καφενεία, που βρίσκονταν στην πλατεία και εκεί ξεκινιούσε το γλέντι, το οποίο κρατούσε μέχρι την επόμενη ημέρα. Την Καθαρή Δευτέρα κατέβαιναν στην πλατεία οι γυναίκες και τα παιδιά, όπου παρακολουθούσαν το γλέντι από τα σκαλοπάτια που βρίσκονταν γύρω από την πλατεία. Αυτή τη μέρα συνήθησαν οι άντρε να "καρβουνίζει" ο ένας τον άλλον στο πρόσωπο. Αυτό όμως δεν συναίβενε στις γυναίκες, διότι θεωρούνταν για τις ίδιες προσβολή της ηθικής τους.

Την Καθαρή Δευτέρα είχαν το έθιμο να ανάβουν φωτιά έξω από κάθε σπίτι και να καίνε τον κάλαβρο. Ο κάλαβρος ήταν μία σθένεια των αμπελιών. Ιδιαίτερη χαρά τη μέρα αυτή είχαν τα παιδιά, διότι παιρνούσαν πάνω από τις φωτιές και φώναζαν: 
"φύγε κάλαβρε από τα αμπέλια
κι από τα χωράφια και 
στα έκαψα τα μάτια".

Με τον τρόπο αυτό πίστευανότι η ασθένεια αυτή εξαφανιζόταν και η σοδειά τους από τα αμπέλια καθώς και από τις άλλες καλλιέργειές τους θα ήταν αποτελεσματική.

Σχετική ανάρτηση:

Σάββατο 9 Μαρτίου 2019

Οι μετονομασίες των οικισμών της Δωρίδας

Μετονομασίες οικισμών Δωρίδος 


Αγλαβίστα-Περιβόλιον-Δωρίδος-1959

Άνω Παλαιοξάρι-Ποτιδανία-Δωρίδος-1940

Βελενίκος-Ελαία-Δωρίδος-1955

Βελούχοβο-Κάλλιον-Δωρίδος-1916

Βιτρινίτσα-Τολοφών-Δωρίδος-1927

Βλαχοκάτουνο-Τρίκορφον-Δωρίδος-1930

Βοστινίτσα-Δάφνος-Δωρίδος-1927

Γκουμαίοι-Φιλοθέη-Δωρίδος-1959

Γρανίτσα-Διακόπι-Δωρίδος-1927

Δρεστενά-Τρίστενον-Δωρίδος-1928

Καγκέλες-Πηγή-Δωρίδος-1959

Καρδάρα-Δροσάτον-Δωρίδος-1959

Καρούτια-Πύργος-Δωρίδος-1959

Κάτω Παλαιοξάρι-Παλαιοξάριον-Δωρίδος-1959

Κίσσελη-Λεμονιά-Δωρίδος-1928

Κωστάριτσα-Διχώρι-Δωρίδος-1927

Λεμονιά-Πάνορμον-Δωρίδος-1931

Λούτσοβος-Κόκκινον-Δωρίδος-1930

Λυκοχώρι-Τείχιον-Δωρίδος-1929

Μάκρυσι-Μακρυνή-Δωρίδος-1927

Μαραζά-Ροδοδάφνη-Δωρίδος-1928

Μαυρογιάννης-Λεύκα-Δωρίδος-1902

Νούτσομπρος-Υψηλόν Χωρίον-Δωρίδος-1927

Ντουβιά-Άγιος Σπυρίδων-Δωρίδος-1959

Ξυλογαϊδάρα-Καλλιθέα-Δωρίδος-1901

Ομέρ Εφένδης-Καστράκι-Δωρίδος-1927

Παλαιοκάτουνο-Κροκύλειο-Δωρίδος-1915

Παλαιόχανο-Πευκάκιον-Δωρίδος-1959

Πλέσσα-Αμυγδαλιά-Δωρίδος-1927

Πύρινο-Αιγίτιον-Δωρίδος-1928

Ροδοδάφνη-Δαφνοχώρι-Δωρίδος-1933

Σεβεδίκος-Δωρικόν-Δωρίδος-1959

Σουλέ-Ευπάλιον-Δωρίδος-1907

Σουρούστι-Κερασέαι-Δωρίδος-1928

Στρούζα-Πύρινος-Δωρίδος-1927

Τολοφών-Ερατεινή-Δωρίδος-1901

Χάνια Στενού-Στενό-Δωρίδος-1959

Χασάν Αγάς-Άγιος Πολύκαρπος-Δωρίδος-1927



 

Παρασκευή 8 Μαρτίου 2019

Συγχρηματοδότηση σε πράξεις πολιτισμού διεκδικεί ο Σύλλογος Κροκυλιωτών


Την συγχρηματοδήτηση  προτάσεων από το πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 που αφορούν τον πολιτισμό, διεκδικεί άμεσα αλλά και έμεσα ο Σύλλογος Κροκυλιωτών "Ο Μακρυγιάννης".

Iστορικές και λαογραφικές μαρτυρίες για τη Δωρίδα του 1821 του Γιάννη Ηλιόπουλου

Πρόταση για τη χρηματοδότηση της πράξης με τίτλο: «Έκδοση ερευνητικής - καταγραφής του Γιάννη Ηλιόπουλου, με ιστορικές και λαογραφικές μαρτυρίες για τη Δωρίδα του 1821», κατέθεσε τον Δεκέμβριο που μας πέρασε ο Σύλλογος Κροκυλιωτών Ο Μακρυγιάννης, στην Αναπτυξιακή Φωκική ΑΕ στο πλαίσιο του Μέτρου 19 «Τοπική Ανάπτυξη με πρωτοβουλία τοπικών κοινοτήτων CLLD/LEADER» του προγράμματος αγροτικής ανάπτυξης 2014-2020 (Υποδράση 19.2.4.5). 

Η προτεινόμενη πράξη στοχεύει στην έκδοση μίας ερευνητικής καταγραφής του Δωριέα Δημοδιδασκάλου Γιάννη Ηλιόπουλου, που αποτυπώνει την κατάσταση στη Δωρίδα την περίοδο της Επανάστασης και αναδεικνύει την προσφορά του λαού της πρώην Επαρχίας και σημερινού Δήμου Δωρίδας στον αγώνα του 1821. Τα κείμενα της εργασίας, συμπληρώνονται τέλος με την παράθεση των πηγών, και βιβλιογραφίας.

Η συγγραφή του βιβλίου έχει ολοκληρωθεί και προτείνεται η έκδοσή του σε 500 αντίγραφα τα οποία θα διενεμηθούν δωρεάν σε Συλλόγους και φορείς της Δωρίδας και η μέγιστη προβλεπόμενη δαπάνη είναι 9.372,40€ με ΦΠΑ. Η ιδιωτική συμμετοχή ανέρχεται σε 20% και θα καλυφθεί με συνδρομή του Συλλόγου Ζωριανιτών αλλά και δωρεές ιδιωτών που θα γίνουν αποκλειστικά για τον σκοπό αυτό.

Ο Συγγραφέας του βιβλίου κ. Γιάννης Ηλιόπουλος είναι ένας  πολύ σημαντικός λαογράφος της Δωρίδας (μέλος της Εταιρίας Φωκικών Μελετών και της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών), που έχει κάνει σημαντικές λαογραφικές εκδόσεις για την περιοχή μας αλλά και με έργα τα οποία έχουν βραβευθεί από την Ακαδημία Αθηνών.

Ο Σύλλογος Κροκυλιωτών ενδιαφέρεται ιδιαίτερα να είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου, κατ’ αρχήν επειδή αποτελεί βασικό ιστορικό τόπο της Δωρίδας ως γεννέτειρα του Μακρυγιάννη και του Αθανασίου Λιδωρίκη αλλά και τόπος που έζησε, παντρεύτηκε και πέθανε η Μαρία η Πενταγιώτισσα, πρόσωπα που πρωταγωνιστούν στην συγκεκριμένη έρευνα. Επισημαίνεται πως τόσο ο Σύλλογος όσο και το Κροκύλειο έχουν στενούς δεσμούς με τον συγγραφέα, ο οποίος τελείωσε το Δημοτικό Σχολείο και το Ημιγυμνάσιο στο Κροκύλειο. Η μητέρα του συγγραφέα υπηρέτησε στο σχολείο Κροκυλείου (1930-1947) και σκοτώθηκε κατά την διάρκεια του εμφύλιου πολέμου μαζί με την αδερφή του συγγραφέα. Για τα γεγονότα της περιόδου εκείνης, ο συγγραφέας έχει γράψει το βιβλίο «Η δασκάλα Ουρανία – Η ζωή και η προσφορά μιας Ελληνίδας δασκάλας».



ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΕΙΑ


Επίσης στο πλαίσιο του ίδιου Μέτρου 19 , το Δίκτυο Δελφών κατέθεσε πρόταση στην Αναπτυξιακή Φωκική ΑΕ , για την ενίσχυση των εκδηλώσεων ΜΑΚΡΥΓΙΑΝΝΕΙΑ που γίνονται στο Κροκύλειο, προκειμένου ο θεσμός να καθιερωθεί ως ετήσιο φεστιβαλ πολιτισμού για την Ορεινή Δωρίδα (Υποδράση 19.2.4.5). Η πρόταση, ύψους 16.180,40€ με ΦΠΑ, περιλαμβάνει την κάλυψη συγκεκριμένων επιλέξιμων εξόδων για την επόμενη τριετία ώστε να διασωθεί ο χαρακτήρας του παλαιότερου φεστιβάλ της Φωκίδας, να προβληθεί η περιοχή και να ενισχυεί η επισκεψιμότητά της. Ο σχεδιασμός που διαμορφώθηκε από κοινού με τον Σύλλογό μας, προβλέπει την κορύφωση των εκδηλώσεων στο 2021 που αποτελεί την επέτειο των 200 χρόνων της επανάστασης.  Φορέας υλοποίησης της πρότασης που συγχρηματοδοτείται στο 100%, θα είναι το Δίκτυο Δελφών με Κύριο του Έργου τον Σύλλογο Κροκυλιωτών.

Η πρόταση αυτή έρχετε ως συνέχεια της αρμονικής συνεργασίας που έχει το Δίκτυο Δελφών με τον Σύλλογο Κροκυλιωτών «Ο Μακρυγιάννης». Θυμίζουμε πως το καλοκαίρι του 2018 η συνεργασία αυτή είχε ως αποτέλεσμα την πραγματοποίηση δύο σημαντικών εκδηλώσεων στο Κροκύλειο (μίας συναυλία και μίας θεατρική παράστασης) από το νεοσύστατο φεστιβάλ Δελφών.

Αξιολόγηση προτάσεων


Σημειώνουμε πως η υποβολή πρότασης δεν αρκεί από μόνη της για να εξασφαλίσει την χρηματοδότηση. Η Αναπτυξιακή Φωκική θα αξιολόγησει όλες τις προτάσεις που έχουν καταθέσει διάφοροι φορείς και αφορούν την όλη Φωκίδα και θα επιλεχθούν αυτές που θα συγκεντρώσουν την υψηλότερη βαθμολογία. Οι κατατεθιμένες προτάσεις μάλιστα υπερκαλύπτουν κατά πολύ τα διαθέσιμα κονδύλια. Συγκεκριμένα:
Στην υποδράση 19.2.4.4. που αφορούσε στήριξη για ενίσχυση πολιτιστικών εκδηλώσεων υποβλήθηκαν 6 προτάσεις με συνολική αιτούμενη Δημόσια Δαπάνη 101.208,98€, έναντι προκηρυχθήσας Δ.Δ 30.000,00€ (υπερκάλυψη κατά 337,36%).
Στην υποδράση 19.2.4.5 που αφορούσε στήριξη για μελέτες, υπηρεσίες και επενδύσεις, που συνδέονται με τον πολιτισμό, με τη διατήρηση, αποκατάσταση και αναβάθμιση της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς των χωριών των αγροτικών τοπίων και των τόπων με υψηλή φυσική αξία, συμπεριλαμβανομένων των σχετικών κοινωνικοοικονομικών πτυχών, καθώς και δράσεις περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης (συμπεριλαμβανομένων πολιτιστικών/ συνεδριακών κέντρων, μουσείων, πολιτιστικών χαρακτηριστικών της υπαίθρου-μύλοι, γεφύρια κ.λπ) υποβλήθηκαν 7 προτάσεις με συνολική αιτούμενη Δημόσια Δαπάνη 327.959,86€, έναντι προκηρυχθήσας Δ.Δ 90.000,00€ (υπερκάλυψη κατά 364,40%).
Θυμίζουμε πως ο Σύλλογός Κροκυλιωτών είχε καταφέρει σε προηγούμενη χρηματοδοτική περίοδο (Leader+ 2000-20006) να γίνει δικαιούχος προγράμματος, ανακαινίζοντας με επιτυχία τότε το καταφύγιο της Παναγίας.

Πέμπτη 7 Μαρτίου 2019

Γενική Συνέλευση της Ομοσπονδίας

Αθήνα, 6 Μαρτίου 2016

ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας Συλλόγων Β.Δ. Δωρίδας, 
σας προσκαλεί να παραβρεθείτε 
στην ετήσια Τακτική Γενική Συνέλευση που θα γίνει το
  Σάβατο 30 Μαρτίου και ώρα 17:00π.μ.
στα γραφεία του Συλλόγου Κροκυλιωτών στην Λεωφόρο Καρέα 106.

ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Ο Πρόεδρος, Μπίμπας Χρήστος
Η Γεν. Γραμματέας, Φλώρου Ζωή

Από την περσινή Γενική Συνέλευση

Τετάρτη 6 Μαρτίου 2019

Αίτηση να ενταχθεί ο δρόμος Κάλλιο - Κλήμα στο πρόγραμμα Φιλόδημος



 Σας κοινοποιούμε  την αίτηση που  έχει κατατεθεί από τον πρόεδρο της κοινότητας Καλλίου για την ένταξη του δρόμου στο πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ , ύστερα από παραίνεση του ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΚΛΗΜΑΤΙΩΤΩΝ ΥΑΙΑΣ ΔΩΡΙΔΑΣ "ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΑΙ". Θα επανέλθουμε με ό,τι νεώτερο υπάρχει.


Δευτέρα 4 Μαρτίου 2019

Ενημέρωση για το HOPE genesis στο Λιδωρίκι

Τρίτη 5 Μαρτίου στις 17:00 το απόγευμα, στην αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου στο Λιδωρίκι, πραγματοποιείται ενημέρωση για το HOPE genesis, ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει δωρεάν προγεννητικό έλεγχο και τοκετό για γυναίκες συγκεκριμένων κοινοτήτων της περιοχής μας και για το οποίο είχαμε αναφερθεί αναλυτικά σε παλαιότερες αναρτήσεις μας εδώ και εδώ.





Εκδήλωση για την ημέρα της γυναίκας από τον Σύνδεσμο Λιδωρικιωτών


Κυριακή 3 Μαρτίου 2019

Τα Βόδια της Βαρνάκοβας

Μια ιστορία ζωοκλοπής του 1925

Του Κων. Ι. Ασημακόπουλου
 
Βρισκόμαστε γύρω στο 1925. Μόλις κατα­λάγιασαν οι πόλεμοι από το 1912-1922 και ξαναγέμισε το χωριό μας από άνδρες. Το χρήμα σπάνιο και περιορισμένο σχε­δόν σε λίγους τοκογλύφους. Τα μέσα επικοινω­νίας υποτυπώδη, οι ανταποκρίσεις, μεταξύ των χωριών γίνονταν με αγωγιάτες και οι συναλλαγές είδος με είδος.

Παρόλα αυτά η ζωή συνεχιζόταν και ο κό­σμος κυκλοφορούσε μέρα και νύχτα καλλιεργώντας τα χωράφια του και βόσκοντας τα πολυά­ριθμα τότε γιδοπρόβατα και βοοειδή που αλώνι­ζαν τις πλαγιές και διατηρούσαν στο ακέραιο τα ήθη και έθιμα, τις αδυναμίες τους, και το κυριότε­ρο τοκλέψιμο των ζώων, κουσούρι που κληρονό­μησαν από την εποχή της κλεφτουριάς, που κα­τά τους δικούς τους άγραφους νόμους αποτε­λούσε λεβεντιά. Δύο γεροδεμένα άνδρες λοιπόν αποφάσισαν να εξορμήσουν στην αγέλη από βόδια της Βαρκάνοβας, που έβοσκαν ελεύθερα στις πλαγιές του μοναστηριού και σε ημιάγρια κατάσταση.

Για να πιάσουν οι καλόγεροι ζωντανά έστη­ναν παγίδες και για να τα σφάξουν τα πυροβολούσαν. Ήταν ο Χαραλ. Αθ. Καρρά (Καροχαραλάμης) και ο Χρήστος Ανδρ. Ανδρεόπουλος (Ντουζοχρήστος). Ο πρώτος γεννήθηκε το έτος 1884 και ο δεύτερος το 1885. Διαβαίνοντας μονοπάτια και ρουμάνια μέσα στην άγρια νύχτα, έφτασαν τα ξημερώματα στην περιοχή της Βαρνάκοβας την ώρα που τα ζώα ξεκίναγαν για βο­σκή. Κρύφτηκαν στο πυκνό δάσος και παραμό­νευαν δίπλα από μια "σύρτα" να περάσει το βόδι που ήθελαν για να το πυροβολήσουν. Με τοποδοβολητό των βοδιών, δεν άργησε ένα να πέσει με τον πρώτο πυροβολισμό από τον Ντούζο που είχε οπλισμένο το δίκαννο. Το έδεσαν με μια τρι­χιά το μετέφεραν τραβώντας στο ρέμα και το έγδαραν σε ένα απόμερο μέρος. Αφού το κομ­μάτιασαν, το έβαλαν σε μεγάλα σακούλια και το μετέφεραν πάνω από τη γέφυρα της Ρέρεσης, ακριβώς απέναντι από το μύλο του Κατέλη.

Η γέφυρα τ.Beley της Ρέρεσης και στο βάθος φαίνεται το παλιό Αδαμοπουλαίϊκο χάνι (http://polidorikiou.blogspot.com)


Η γέφυρα τότε ήταν για ζώα και ανθρώπους, διότι ο αμαξητός δρόμος έγινε το 1935-1940. Κά­θισαν κάτω από μια αργιά να ξεκουραστούν. Κρέμασαν και τα σακούλια τους, ενώ, ψιλόβρεχε. Ο Χρήστος ακούμπησε το δίκαννο στον κορμό του δένδρου και παραμέρισε προς την πλαγιά για σωματική του ανάγκη. Ο Καρράς κάθισε σε μια κοτρόνα, έστριψε τσιγάρο και αγρυπνούσε για παν ενδεχόμενο. Δεν πρόλαβε να τελειώσει το τσιγάρο του, και είδε κάτω από τη γέφυρα να ξεμυτίζουν κάτι κεφάλια με καπέλα που έμοιαζαν με πηλίκια. Πέταξε το τσιγάρο καθώς και τη σα­κούλα με τον καπνό για να γλιτώσει τον τζερεμέ. Δεν έπεσε έξω, διότι έρχονταν ποτάμι-ποτάμι δυο χωροφυλακές με τον επικεφαλή τους. Κρά­τησε την ψυχραιμία του για το πώς θα δικαιολο­γήσει τα κρέατα και να μην πέσει σε αντιφάσεις, ενώ ο Χρήστος μυρίστηκε τους Χωροφύλακες και εξαφανίστηκε. Πλησίασαν οι χωροφύλακες:
-Γεια σου.
Ήταν η πρώτη κουβέντα του επικεφαλή.
-Γεια σας.
-Τι κάνεις εδώ;
Και το μάτι του καρφώθηκε στα σακούλια.
-Να, αρρώστησε ένα βόδι, από τα δικά μου που έχω εδώ πιο πάνω, το έσφαξα, να μην πάει χαμένο και το έβαλα στα σακούλια.
-Λες αλήθεια; Από πού είσαι; Πώς ονομάζε­σαι;
Και τον κοίταξε πατόκορφα.
-Αλήθεια σας λέω. Είμαι από το κάτω Παλιοξάρι και λέγομαι Καρράς.
Λίγο πιο πέρα, περνούσε μια γριά από το Κουπάκι με ένα μουλάρι φορτωμένο με άλεσμα. Τη φώναξαν οι χωροφυλακές και τη ρώτησε ο επικεφαλής αν γνώριζε τον Καρρά. Και η γριά με τη βραχνή της φωνή:
-Ναι, τον ξέρω. Πραγματικά τον ήξερε.
-Καλά πήγαινε.
Το ζουμί όμως θα έβγανε από το δίκαννο που οι χωροφύλακες το "καμάκιασαν" από την πρώτη στιγμή. Μέχρι εδώ, ο Καρράς τα μισομπάλωσε. Τώρα όμως έπρεπε να καλύψει κα την υπόθεση του όπλου.
-Τίνος είναι το όπλο;
-Ένας κυνηγός πέρασε από δω, χωρίς να τον γνωρίζω, κουβεντιάσαμε λίγο, και άφησε το όπλο του να πάει για σωματική του ανάγκη. Φαίνεται σας κατάλαβε και δεν ξαναγύρισε.
Ένας χωροφύλακας πήρε το όπλο. Είδε όμως το κοντάκι χαραγμένα τα αρχικά Χ.Α.Α., δηλ. Χρήστος Ανδρ. Ανδρεόπουλος, πράγμα που ο μεν Καρράς δε γνώριζε, οι δε χωροφύλακες δεν του είπαν τίποτε.

Πριν προβούν σε άλλη ενέργεια ρώτησαν τον Καρρά αν έπεσε στην αντίληψη του ένα νεα­ρό ζευγάρι να περνάει εκεί κοντά Ο Καρράς απάντησε αρνητικά και από εκείνη τη στιγμή ήταν κρατούμενος. Τον έβαλαν και κουβάλησε τα σακούλια με το κρέας στον κοντινό μύλο του Κατέλη, το οποίο φυσικά κατασχέθηκε, με άγνω­στη την παραπέρα τύχη του. Υποχρέωσαν το μυ­λωνά να βάλει στη γάστρα ένα κομμάτι από το κρέας και αφού ψήθηκε καλά έφαγαν και ήπιαν όλοι μαζί.
Σε όλο αυτό το διάστημα ο Καρράς χάλαγε το μυαλό του για ποιο νεαρό ζευγάρι τον ρώτησε ο Αστυνόμος. Ύστερα από καιρό έμαθε ότι ένας νεαρός απήγαγε, την καλή του, τράβηξαν προς το ποτάμι και εξαφανίστηκαν. Οι γονείς της κοπέ­λας ζήτησαν τη βοήθεια της αστυνομίας και το απόσπασμα τους αναζητούσε. Ο Καρράς έπεσε στα χέρια του αποσπάσματος τυχαία. Όσο για το Χρήστο πήγε στο χωριό του και έκανε το κορόιδο χωρίς να βγάλει τσιμουδιά σε κανέναν.

Η αστυνομία εξακρίβωσε με τον τρόπο της σε ποιον ανήκαν τα αρχικά γράμματα του όπλου. Της αναφέρθηκε η κλοπή του βοδιού στο Μοναστήρι, διότι φαίνεται ακούστηκε ο πυροβολι­σμός, αλλά και μια άλλη κλοπή άλλου βοδιού στο Τείχιο την ίδια μέρα, που φυσικά οι πρωταγωνιστές της υπόθεσης Καροχαραλάμης και Ντούζος δεν είχαν καμιά σχέση, ενώ του στήθηκε κα­τηγορία και για τα δυο βόδια. Τράβηξαν με συνο­δεία τον Καρρά στο Μεσολόγγι περπατώντας όλη τη νύχτα, όπου τον κράτησαν υπόδικο μέχρι να γίνει η δίκη.
Την άλλη μέρα ξεκίνησε ένα απόσπασμα για το Παλιοξάρι για να συλλάβει το Ντούζο που έβοσκε αμέριμνος τα πρόβατα του στην περιοχή Γαύρος, μαζί με τον αδελφό του Θάνο, κατά δύο χρόνια μεγαλύτερο του. Πριν μεσημεριάσει, εί­δαν χωροφύλακες να κατηφορίζουν στο λόγγο. Το Χρήστο τον έκαψαν τα κρεμμύδια αλλά είχε και μια ελπίδα μήπως οι χωροφυλακές δεν πρό­σεξαν τα αρχικά του γράμματα στο όπλο και έρ­χονταν τώρα για άλλη υπόθεση. Ο δε Θάνος τους καλοδέχτηκε μηξέροντας ο δόλιος τι περί­μενε κι αυτόν χωρίς πολλή χρονοτριβή συνέλαβαν το Χρήστο ο οποίος όπως ήταν φυσικό έπε­σε σε αντιφάσεις, διότι δε γνώριζε τι είπε ο Καρράς.
Τον συνέλαβαν τον πήγαν στο Μεσολόγγι με την ίδια κατηγορία με τον Καρρά και τον έκλει­σανστο ίδιο κρατητήριο. Ένας χωροφύλακας παρέμεινε να ασχοληθεί με τον ανυποψίαστο Θάνο. Τι είχε όμως συμβεί;

Ο Θάνος είχε υπογράψει κάποτε ένα γραμ­μάτιο, στο γνωστό τότε δανειστή χρημάτων Κων. Κοσσίδα, που είχε λήξει και διαμαρτυρηθεί, χωρίς ακόμα να το έχει πληροφορηθεί ο Θάνος. Πριν οιχωροφύλακες φτάσουν στα δυο αδέλ­φια, είχαν περάσει από το Καλύβι του Κασσίδα να τακτοποιήσει και τις δικές του υποθέσεις, χω­ρίς ο χωροφύλακας να δώσει εξηγήσεις στο Θά­νο, τον συνέλαβε και. αφού ελήφθη μέριμνα για την εξασφάλιση των γιδοπροβάτων των δυο αδελφών, τον τράβηξαν κατευθείαν για την Άμφισσα, με χειροπέδες. Φαίνεται ότι τον είχε ζωγραφίσει καλά ο Κασσίδας...
Έφτασαν όλη νύχτα στην Άμφισσα, χωρίς να εξηγηθεί στο Θάνο γιατί πάει κρατούμενος. Πριν μπει στο κρατητήριο του ανακοίνωσαν την κατη­γορία. Κρατήθηκε υπόδικος σχεδόν ένα μήνα. Κατά τη δίκη κάποιοι εγγυήθηκαν και αφέθηκε ελεύθερος.

Οι δυο έγκλειστοι στο κρατητήριο Μεσολογ­γίου ανέμεναν την εκδίκαση της υπόθεσης. Πληροφορήθηκαν όμως ότι στο Μεσολόγγι υπηρε­τούσε ένας αξιωματικός της χωροφυλακής από το Ευπάλιο, Αθαν. Αναγνωστόπουλος. Του ζήτη­σαν τη βοήθεια να μεσολαβήσει για την αποφυ­λάκιση τους, αλλά εκείνος δεν έδωσε τόση σημα­σία. Ανάθεσαν σε δυο διακεκριμένους δικηγό­ρους την υπόθεση τους οποίους καλοπλήρωσαν. Κατά την εκδίκαση τους εκδόθηκε η παράδοξη απόφαση:
 Καταδικάστηκαν για το βόδι του Τειχίου που δεν έκλεψαν και αθωώθηκαν για εκείνο της Βαρνάκοβας που έκλεψαν. Την παραπάνω περιπέ­τεια διηγήθηκαν σε ανύποπτο χρόνο στο καφε­νείο του Γερακάρη ο ένας των πρωταγωνιστών Καρράς, με τον αδελφό του άλλου, Θάνου.

Και δεν ήταν η πρώτη. Θα μπορούσαμε να συμπληρώναμε ολόκληρους τόμους αν ήταν δυ­νατόννα καταγράφουμε τέτοια γεγονότα, που διαιωνίζονταν από παππού σε εγγονό και σκια­γραφούσαν τον τρόπο ζωής σε ένα κομμάτι του Ελληνικού λαού.

Διαβάσαμε τη διήγηση στο https://loutsovos.blogspot.com/
Πηγή: «ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΣ», Οκτώβριος 2003
Επιμέλεια-Ανάρτηση: Τάκης Ευθυμίου

Σάββατο 2 Μαρτίου 2019

Το Στοιχειό της Χάρμαινας

Ο ανεκπλήρωτος έρωτας ενός νεαρού που στοίχειωσε μετά τον θάνατο της αγαπημένης του. Οι κάτοικοι στην Άμφισσα μεταμφιέζονται σε ξωτικά και χορεύουν...

Το τελευταίο Σαββατοκύριακο των Αποκριών στη συνοικία της Χάρμαινας, στην Άμφισσα, αναβιώνει ο τρομακτικός θρύλος του στοιχειού της περιοχής. Σύμφωνα με την παράδοση, τα στοιχειά είναι ανθρώπινες ψυχές που παγιδεύτηκαν στον κόσμο των ζωντανών και τριγυρίζουν στους δρόμους της πόλης. Το πιο γνωστό στοιχειό της Άμφισσας είναι το στοιχειό της Χάρμαινας που βασίζεται σε ιστορία αγάπης η οποία δεν είχε καλό τέλος....


Η Χάρμαινα για πολλούς αιώνες ήταν ξακουστή για τα βυρσοδεψεία της που ονομάζονταν και Ταμπάκικα ή Ταμπακάρια. Σε ένα από αυτά δούλευε ο Κωνσταντής. Εργαζόταν σκληρά, με ελάχιστα χρήματα, αλλά δεν τον ένοιαζε. Ήταν ερωτευμένος με την όμορφη Λενιώ, η οποία βοηθούσε τον πατέρα της στα αμπέλια και στα ελαιόδεντρα. Μια μέρα ο Κωνσταντής έφυγε από την Χάρμαινα, να πάει να πουλήσει όσα περισσότερα δέρματα μπορούσε για να βγάλει χρήματα. Πέρασαν αρκετές εβδομάδες μέχρι να καταφέρει να μαζέψει ένα ικανοποιητικό ποσό προκειμένου να αγοράσει δαχτυλίδι για την αγαπημένη του Λενιώ. Όταν γύρισε είδε το σπίτι της εγκαταλελειμμένο. Η Λενιώ είχε πάει στη πηγή της Χάρμαινας να πάρει νερό και την χτύπησε κεραυνός, με αποτέλεσμα να σκοτωθεί επιτόπου. Ο Κωνσταντής δεν άντεξε το χαμό της αγαπημένης του και αυτοκτόνησε με την ελπίδα ότι θα πήγαινε κοντά της. Η εκκλησία όμως δεν δέχθηκε να τον θάψει, επειδή είχε διαπράξει το αμάρτημα της αυτοκτονίας....


Έτσι, ο Κωνσταντής έμεινε να περιπλανιέται στους δρόμους της Χάρμαινας, στοίχειωσε την πηγή όπου πέθανε η Λενιώ και θρηνούσε για τα νιάτα του και το χαμένο του έρωτα. Ο Κωνσταντής μεταμορφώθηκε σε ανθρωπόμορφο τέρας. Προστάτευε τους ταμπάκηδες από κάθε κακό και τα άλλα στοιχειά της πόλης. Τους ένιωθε δικούς του ανθρώπους αφού ήταν και αυτός κάποτε βυρσοδέψης. Δεν έμενε όμως μόνο στην πηγή....

Το στοιχειό της Χάρμαινας έκανε πάντα την ίδια διαδρομή. Περνούσε από το σπίτι της Λενιώς, το πατρικό του και τα σπίτια των φίλων του. Οι κάτοικοι από τον τρόμο τους κλείνονταν στα σπίτια τους μέχρι να φύγει το στοιχειό, το οποίο ήταν το πιο δυνατό και κέρδιζε πάντα στις μάχες του με τα άλλα στοιχειά της Άμφισσας. Λέγεται ότι ύστερα από πάρα πολλά χρόνια το στοιχειό σταμάτησε να τρομάζει τους κατοίκους. Ο Θεός τον είχε συγχωρέσει. Παρ’ όλα αυτά πολλοί συνέχιζαν να λένε πως τα βράδια άκουγαν το σύρσιμο της αλυσίδας του. Τα βυρσοδεψεία μπορεί να έκλεισαν και οι νέοι να μην πιστεύουν πια σε θρύλους και τέρατα, αλλά από το 1995 κάθε τελευταίο Σαββατοκύριακο της Αποκριάς, οι κάτοικοι ξαναζωντανεύουν την ιστορία του τόπου τους. Από τα σκαλιά του Αϊ Νικόλα ξεκινάει η πορεία του «Στοιχειού της Χάρμαινας» και πίσω ακολουθούν δεκάδες μεταμφιεσμένοι σε ξωτικά, νεράιδες και άλλα υπερφυσικά και τρομακτικά πλάσματα. Στο τέλος, η πορεία συναντιέται με τα ξωτικά της Τέχολης και του Γκιριζιού που φύλαγαν τα νερά για τα αμπέλια και τα ελαιόδεντρα. Οι κάτοικοι της Άμφισσας γιορτάζουν τις Απόκριες φωνάζοντας και χορεύοντας με το ρυθμό των τυμπάνων. Διασκεδάζουν, αλλά κυρίως, διατηρούν την παράδοση και τα έθιμα της Άμφισσας ζωντανά. 

Το Στοιχείο της Χάρμαινας, ήταν ένα ανθρωπόμορφο τέρας, πανύψηλο, με μακρουλά χέρια. Είχε άγριο και φριχτό παρουσιαστικό. Φύλαγε την Πηγή της Χάρμαινας, που δούλευαν οι ταμπάκηδες της πόλης και τους προστάτευε από κάθε κακό και από τ’ άλλα στοιχειά της περιοχής. Φωτο: Μανιάννα Τσερκέζου...

Οι φωτογραφίες αντλήθηκαν από το αρχείο του Μιχάλη Παππά ...


Παρασκευή 1 Μαρτίου 2019

Ανεβλήθη η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Κροκυλιωτών

 Η ετήσια Γενική Συνέλευση του Συλλόγου Κροκυλιωτών ο Μακρυγιάννης, που ήταν προγραμματισμένη για την Κυριακή 24 Φεβρουαρίου και ώρα 11:00 στην αίθουσα του Συλλόγου, Λεωφ. Καρέα 106, ΤΚ 16233 ανεβλήθη κατόπιν απόφασης που έλαβε η ίδια η συνέλευση. Λόγος της αναβολής ήταν η σφοδρή κακοκαιρία των τελευταίων ημερών που είχε ως συνέπεια να μην ολοκληρωθεί η έκθεσης Εξελεγκτικής Επιτροπής.

Νέα ημερομηνία για την Γενική Συνέλευση ορίστηκε η 31η Μαρτίου και ώρα 11:00 στην αίθουσα πάλι του Συλλόγου.

Η ημερήσια διάταξη της Γενικής Συνέλευσης θα περιλαμβάνει:
•    Τον διοικητικό και οικονομικό του απολογισμό του 2018, από το απερχόμενο Διοικητικό Συμβούλιο.
•    Την έκθεση της Εξελεγκτικής Επιτροπής
•    Αρχαιρεσίες για την ανάδειξη του νέου Διοικητικού Συμβουλίου.

Υποψηφιότητες για το νέο Διοικητικό Συμβούλιο & την Εξελεγκτική Επιτροπή, θα υποβάλλονται με μία απλή αίτηση στο Γενική Γραμματέα του Συλλόγου κ. Τριαντόπουλο Μάκη (τηλ.6944777980) ή στο e-mail του Συλλόγου krokilio.gr@gmail.com μέχρι και τις 26 Μαρτίου.

Με τιμή
 Το ΔΣ του Συλλόγου Κροκυλιωτών ο Μακρυγιάννης